Powered By Blogger

Popular Posts

Saturday 15 September 2012

Sedang belajar tentang Ape itu ERTI KESABARAN

Belajar erti kesabaran..

Dulu masa muda2 zaman kegemilangan aku.. Aku tak kenal ape itu erti kesabaran.. Ape itu erti penghormatan? Ape itu erti sopan.. Yg aku tahu.. Tiap kali sesape saje yg sengaja cari pasal atau sengaja langgar wire aku mesti aku da mengamuk dan pukul org hingga tak terpk tentang perasaan org..! Sbb tu ramai yg benci krn kelakuan ku yg kurang senang

Bila usia meningkat.. Dan aku sudah mulakn alam perkawinan baru aku tahu bagaimana itu ERTI KESABARAN DAN ERTI PENGHORMATAN..!

Dan bila da jadi seorg ibu.. Kesabaran ku semakin meningkat walaupun kadang2 tahap kesabaran ni tak boleh nk kawal.. Bila marah, nangis je la.! Itu la kekuatan yg akan beri ku semangat

Dan skrg hidup ku tak umpama layang2 sejak diceraikn oleh sang suami.. Bila org menghina, maki hamun, kata cacian.. Yg ku harus lakukan ada sabar dan terus bersabar dan menangis.! Bila jadi JANDA ni dugaan dia lagi kuat dr ada seorg suami dulu.. Dulu dugaan sebagai isteri adalah mak mentua dan org ketiga.. Lepas aku terlepas dr keduanya aku pk da takde lagi halangan.. Rupanya dugaan seorg janda lagi teruk dr ape yg aku sangka kan..!

Sebagai manusia yg berketurunan melayu dan beragama Islam.. Aku percaya setiap kesabaran dan segala hina dan cacian akan dpt balasan dr Allah swt atas kesabaran ku.. Dan sekrg aku redha atas ujian nya.! Maka pada org diluar sana kita manusia biasa je tak lepas dr dosa aku pun bkn malaikat atau nabi dan doesnt mean aku diam itu makna nya aku kalah.. Sbb aku percaya pada satu iaitu Allah .. Hanya dia yg dpt membantuku utk membalas atas perbuatan org2 yg selalu ingin aku jatuh..!

No comments:

Post a Comment